Spørsmål og svar om design

Her finner du svar på spørsmål om design.

Design - utseende og form

Registrering av design het tidligere "registrering av mønster".

Designloven erstatter den tidligere Mønsterloven fra 14. mars 2003. Det som etter den gamle loven ble kalt "mønster", kalles nå "design".

Hva er forskjellen på en mønsterregistrering og en designregistrering?

Ordene mønster og design har blitt brukt mye om hverandre.

Designloven trådte i kraft 1. mai 2003. Alle mønsterregistreringer som var i kraft 1. mai 2003, lever videre og har vern under designloven. Den kanskje viktigste konsekvensen for eksisterende mønsterregistreringer er at de nå kan fornyes flere ganger, maksimalt i 25 år (med unntak for deler som kun skal brukes som reservedeler, der maksimal verneperiode er 5 år). Mønsterloven hadde en maksimal verneperiode på 15 år.

For å få enerett på et design, må designet være nytt og ha individuell karakter.

Et design har individuell karakter hvis helhetsinntrykket designet gir den informerte brukeren skiller seg fra helhetsinntrykket denne brukeren får av andre design.

En fiktiv person som vi bruker som mal for å avgjøre om et design har individuell karakter.

Personen er godt informert om hvilke produkter som finnes på markedet i den aktuelle produktkategorien, men vedkommende er ikke ekspert eller profesjonell på området. For å avgjøre om et design har individuell karakter, spør man seg om en informert bruker vil se en tydelig forskjell på det søkte designet og andre design som finnes.

Søke om design - Norge

Nyhetsfrist kalles også grace period. Begrepet brukes innen designrett.

Det er mulig å søke om å få et design registrert, selv om designet har blitt gjort kjent offentlig før en designsøknad blir innlevert. Fristen for å levere inn designsøknaden er tolv måneder fra designet først ble offentliggjort.

Vi anbefaler at du leverer søknaden din via søknadsveiviseren vår, men det er også mulig å søke via Altinn. Hvis du bruker Altinn, må du passe på å velge riktig rolle øverst til høyre på siden før du begynner på søknaden.

Du kan få enklere hjelp av oss, for eksempel informasjon om hvilke opplysninger du må ha med i søknaden. Vi kan ikke hjelpe deg med å skrive søknaden.

Du finner tilbake til søknader som er påbegynt eller levert ved å logge deg inn på din side i Altinn.

Dette er en undersøkelse som søkeren av en designregistrering kan be Patentstyret utføre mot et gebyr.

Søkeren må merke av i søknadsskjemaet at de ønsker dette. Ved en supplerende undersøkelse skal Patentstyret kartlegge forhold som kan være til hinder for at søkeren kan oppnå designrett. Vi sender en rapport til søkeren hvor vi gir beskjed om eventuelle funn, men vi nekter ikke å registrere på bakgrunn av dette.

Når du leverer inn en søknad, må du betale et søknadsgebyr. Søknadsgebyret dekker vår behandling av søknaden, og blir ikke refundert selv om søknaden avslås eller trekkes tilbake.

Betalingsløsningen leveres av NETS via Altinn. Hvis du ikke får betalt, kan det hende at det er problemer hos en av disse leverandørene.

Hvis du ønsker å få faktura, i stedet for å betale søknadsgebyret samtidig som du leverer inn søknaden din, må du bruke søknadsskjemaene våre i Altinn.

Den dagen vernet gjelder fra, det vil si den dagen bildene som viser designet først ble mottatt av Patentstyret.

Du kan søke opp saken din i registeret vårt. Skriv søknadsnummeret ditt i søkefeltet og velg Varemerke, Patent eller Design. Trykk på søknadsnummeret ditt i trefflisten og finn status for søknaden din under Nøkkelinformasjon.

Du kan forvente svar på varemerkesøknaden din innen 3 uker. Svartiden forlenges til inntil 5 måneder, hvis du velger faktura som betalingsmetode for søknadsgebyret og/eller leverer en søknad med egne forslag til produkter, altså produkter som ikke finnes i produktvelgeren vår.

Du kan forvente første svar med vurdering av patentsøknaden din innen 6-8 måneder. Hvis patentsøknaden din er den første søknaden du leverer inn for en bestemt oppfinnelse, kan du be om akselerert behandling. Svartiden forkortes til innen 3-8 måneder.

Du kan forvente svar på designsøknaden din innen 3 måneder.

Når vi realitetsbehandler en søknad, vurderer vi om den oppfyller alle de lovmessige kravene for at vi kan registrere et varemerke eller et design, eller kunngjøre et patent.

En varemerkesøknad må blant annet inneholde en liste over alle produktene (varene eller tjenestene) du vil ha varemerket registrert for, mens beskrivelsen i en patentsøknad skal være så tydelig at en fagperson skal kunne utføre oppfinnelsen på grunnlag av denne. I en designsøknad må du sende inn gode og tydelige bilder av designet. Loven setter flere slike krav som en søknad må oppfylle.

Etter at vi har vurdert søknaden, sender vi et brev med en realitetsvurdering til søkeren. Dette er en vurdering og ikke en endelig avgjørelse. Det kan være flere realitetsvurderinger i en sak.

Etter at vi har vurdert søknaden, sender vi et brev med en realitetsuttalelse til søkeren. Dette er en vurdering og ikke en endelig avgjørelse. Det kan være flere realitetsuttalelser i en sak.

Alle design blir registrert i en såkalt Locarnoklasse.

De blir delt inn i klasser etter hva slags type produkt de gjelder. Dette er for at Patentstyret skal finne tilbake til designene i registeret. Denne klassifikasjonen innebærer ikke noen begrensning av vernet til designet.

Kunngjøring av opplysninger om patenter, varemerker og design skjer i Norske Tidende.

Vi gir ut Norsk Patenttidende og Norsk Varemerketidende hver uke. Designtidende kommer ut annenhver uke.

Vi kunngjør opplysninger om nye varemerker og design når disse registreres.

Vi kunngjør bibliografiske opplysninger om patentsøknader ved søknadsinnlevering og når søknaden blir allment tilgjengelig etter 18 måneder.

Patentet kunngjøres også når det blir meddelt.

Søknaden kan trekkes tilbake av søkeren eller søkerens fullmektig hvis man ønsker det.

Søknaden kan ikke gjenopptas etterpå.

Hvis søknaden din er henlagt, kan vi ta opp behandlingen av den igjen hvis du retter mangelen som førte til henleggelsen. Du må også betale en avgift for gjenopptakelse.

Fristen for å levere krav om fortsatt behandling er to måneder. Fristen regnes fra utløpet av den fristen som førte til at søknaden ble henlagt.

Hvis en henlagt søknad ikke blir gjenopptatt innen fristen for dette, blir søknaden endelig henlagt. Det er da ikke lenger mulig å gjenoppta søknaden.

Søke om design - flere land

Konvensjonsprioritet gir en søker mulighet til å kreve vern for sitt design i andre land fra det tidspunktet søknaden ble levert i det første landet. Dette følger av Pariskonvensjonen.

Ordningen har særlig betydning for design, som må være nytt på søknadstidspunktet. Fristen for å kreve konvensjonsprioritet er seks måneder. En slik prioritet innebærer altså at man har trukket en slags kølapp som varer i seks måneder fra den første søknaden ble levert.

Verdensorganisasjonen for immaterialrett (World Intellectual Property Organization, WIPO ) er en av FNs spesialorganisasjoner.

WIPO har som hovedoppgave å fremme utviklingen av immaterielle rettigheter globalt og er den sentrale internasjonale organisasjonen på dette området.

WIPO har 188 medlemsland og har hovedkontor i Genève, Sveits.

Varemerke- og designstyresmakt for EU (European Union Intellectual Property Office, EUIPO ) er ansvarlig for forvaltningen av EU-varemerket og EU-design.

De samarbeider med patentverk i EUs medlemsstater og med internasjonale partnere for å tilby en helhetlig registreringsopplevelse for varemerke og design i Europa og verden.

Tidligere kjent som OHIM.

Fornye design

Patentregistreringen din gjelder i inntil 20 år fra den dagen du leverte inn søknaden, så lenge du betaler årsavgifter.

Designregistreringen din gjelder i fem år fra den dagen du leverte inn søknaden. Du kan fornye registreringen din i fire femårsperioder til, til maksimalt 25 år.

Varemerkeregistreringen din gjelder i 10 år fra den dagen du leverte inn søknaden. Deretter må du betale en fornyelsesavgift hvert 10. år for å opprettholde registreringen din.

Det er frivillig å fornye rettigheten din. Vi sender derfor ikke ut faktura for årsavgift for patent, eller fornyelsesavgift for design og varemerke. Du får bare et brev med varsel ca. to måneder før betalingsfristen for patenter og design, og seks måneder før betalingsfristen for varemerker. Slik betaler du:

Det finnes useriøse aktører som sender faktura for årsavgift/fornyelsesavgift. De finner informasjon om virksomheten din i offentlige databaser. Du bør ikke betale fakturaer fra ukjente virksomheter.

Etter at fornyelsesavgiften er betalt, vil du få tilsendt et fornyelsesbevis enten den 2. eller den 15. i måneden, tidligst 10 virkedager etter gjennomført betaling. Beviset vil også være tilgjengelig i registeret vårt, under dokumentene knyttet til rettigheten din.

Klagemuligheter

Innvendinger mot en søknad om varemerke, patent eller design før den eventuelt blir registrert som varemerke/design eller meddelt til patent.

En protest kan sendes inn når som helst før søknaden registreres/meddeles. Etter registrering av varemerke/design eller meddelelse av patent brukes betegnelsen innsigelse eller administrativ overprøving.

Les mer om muligheten for å levere inn en protest mot en søknad om varemerke, patent eller design.

En innvender er den juridiske personen som har kommet med en protest under søknadsbehandlingen.

En varemerke- eller designsøknad kan overføres fra den opprinnelige søkeren til en annen som kan dokumentere bedre rett til søknaden.

Ordningen gjelder på søknadsstadiet. Etter at varemerket eller designet er registrert, må du levere inn en innsigelse innen innsigelsesfristen for å få retten overført til deg.

Alle som mener at et design er blitt registrert på feilaktig grunnlag, kan be om at Patentstyret foretar en administrativ overprøving av designregistreringen.

Administrativ overprøving har erstattet innsigelsessystemet for designregistreringer.

Dette kan gjøres når som helst etter at designet er blitt registrert, mot å betale en avgift.

Den juridiske personen som har fremmet en innsigelse etter at et varemerke er registrert eller et patent er meddelt.

Ordningen er innført som et raskt, enkelt og billig alternativ til søksmål om ugyldighet ved domstolene.

Alle med rettslig interesse kan fremme krav om administrativ overprøving. Ordningen kan brukes innenfor alle tre områder: patent, varemerke og design, samt foretaksnavn.

Den juridiske personen som krever administrativ overprøving.

Du kan klage på en avgjørelse ved å sende oss en skriftlig melding. Bruk gjerne skjemaet du finner i Altinn. Du må oppgi saksnummeret, begrunnelsen for klagen og eventuelt legge ved dokumentasjon som kan støtte klagen din.

Klagenemnda for industrielle rettigheter ( KFIR ) er et uavhengig, domstolslignende organ som ligger under Nærings- og fiskeridepartementet.

Klagenemnda behandler klager på Patentstyrets avgjørelser innenfor patent, varemerke og design. Den behandler også klager som gjelder foretaksnavn, edelmetalloven og forskrift om registrering av ansvarsmerke.

Du skal rette klager over Patentstyrets vedtak til Patentstyret, men Klagenemnda overtar all saksbehandling.

I tillegg behandler og avgjør Klagenemnda klager over enkelte av de avgjørelsene Plantesortnemnda treffer i henhold til lov om planteforedlerrett.