Beskytt me®kevaren din – før andre gjør det

Å registrere domenet og foretaksnavnet er bare begynnelsen. Uten varemerkebeskyttelse er det lettere for andre å kopiere og utnytte merkevaren din.

Ikon for registrert varemerke, med en R i en sirkel.

En bitte liten sto® bokstav kan gjøre ideer til verdier

R-symbolet indikerer at et varemerke er beskyttet som et registrert varemerke. Varemerkebeskyttelse er forsikringen for merkevaren din. Mange oppdager dette først når det er for sent.

Investeringen er lavere enn du kanskje tror – det koster fra 3 800 kroner for 10 år.

5 gode grunner til å registrere varemerke

Uten varemerkeregistrering:

1. kan andre enklere utnytte logoen eller navnet ditt
2. er du mer utsatt for kopiering
3. er det vanskelig å lisensiere ut varemerket for å tjene penger og å komme raskt inn i nye markeder
4. er det vanskeligere å få ekstern støtte og finansiering
5. kan det være risikabelt å satse i utlandet fordi både konkurrenter og produsenter kan kopiere ideen din. Du må også kjenne til andres varemerker i de ulike markedene.

Krav til et varemerke for å få det registrert

1. Varemerket må ha særpreg, det kan ikke bare beskrive produktet.
2. Varemerket må ikke kunne forveksles med andres varemerker.
3. Varemerket må ikke være villedende.
4. Varemerket må ikke inneholde en annens navn eller bilde.

Få en gratis veiledningstime

Ta et møte med en varemerkeekspert og få veiledning om hvordan du går frem for å få en best mulig varemerkerettighet.
_________________________________________________________

– Rettighetene har vært avgjørende for å bygge tillit hos både investorer og kunder. Jeg har selv opplevd å bli spurt om både beskyttelsesgrad av merkevare og strategi for dette av potensielle investorer.

Knut Husdal

CEO, Novatech

Knut Husda, CEO i Novatech.

Knut Husdal

CEO, Novatech