Tom Rune Stepien fant opp et produkt som sikrer hygienisk håndtering av brød og andre matvarer som mange skal ta i. Han sørget for å ha patenter og varemerkeregistrering i boks før han satset internasjonalt.
Tom Rune Stepien er en kreativ mann, og har funnet opp flere ting. Ofte er det for å dekke et behov han har hatt i hverdagen. Så også med CleanGrip. Han fikk ideen etter en diskusjon på jobben om hvor lite hygienisk det var når alle måtte ta i brødet på en hotellbuffet. Dermed utviklet han et CleanGrip, som gjør det mulig å håndtere både kalde og varme matvarer på en hygienisk måte.
Produktet
CleanGrip er et norskutviklet og patentert kjøkkenredskap som kjennetegnes ved at det er antibakterielt og kan benyttes for å holde sikkert, trygt og renslig rundt mat, for eksempel i forbindelse med oppskjæring av brød, stek eller fisk. Produktet er utviklet og testet mtp. ergonomi, god gripe-evne og isolasjonsevne. Produktet tåler sterkt varme og kan vaskes i oppvaskmaskin. Materialet et silikongummi, som har antibakterielle egenskaper. Det kan brukes både i proffkjøkken og privat som erstatter for både stekegaffel, gryteklut, grillvott og ikke minst engangshansker. Innen restaurant og storkjøkken er produktet særlig velegnet for å erstatte servietter og annen tildekning av for eksempel brød på brødbuffeer ved at det er sikkert, renslig og gjenbrukbart.
Stepien har god erfaring med produktutvikling. Han har brukt lokale leverandører, og dette har tilsammen gitt en kort og effektiv produktutviklingsprosess. Han utviklet første prototype allerede samme dag som idéen ble til. Produktet ble testet og evaluert i både kantiner, kjøkken, av profesjonelle kokker og i private hjem før endelig design og løsning ble valgt.
Deretter jobbet han videre med utviklingen, valgte leverandører og produksjonsmåter. Han endret produktnavnet fra CleanBread til CleanGrip for å vise at produktet har et bredt bruksområde.
– Rettigheter er svært viktig, særlig hvis man satser internasjonalt. Det gir større beskyttelse mot kopiering og er en forutsetning for å inngå avtaler.
Tom Rune Stepien
Markeder
CleanGrip har inngått 2 strategiske samarbeidsavtaler for internasjonalt salg. En lisensavtale for USA og Asia med en amerikansk nisjeleverandør av kjøkkenprodukter. Produktet er allerede introdusert via TV-shop med stor suksess.
I tillegg har selskapet inngått en avtale med en av Europas ledende produsenter av silikonbaserte kjøkkenprodukter, som både skal produsere og selge produktene på det europeiske markedet. Denne produsenten har også tatt ansvar for CE-merking av produktet, slik at det tilfredstiller dette kvalitetskravet. Salg i Norge og Skandinavia vil CleanGrip håndtere selv.
Patenter og varemerker
Stepien har sørget for å beskytte oppfinnelsen. Navnet er varemerkeregistrert, og oppfinnelsen er patentert både i Norge og i utlandet.
Patent er spesielt viktig i USA, i følge Stepien. Det er en forutsetning for å få avtaler om for eksempel lisensiering.
Se produktet i bruk i denne filmen