Gravid kvinne sitter i sengen med en sittepute bak seg

For bbhugme har IP vært en viktig suksessfaktor

bbhugme selger gravideputer og ammeputer internasjonalt. Rettigheter har vært en del av forretningsstrategien helt fra starten.

bbhugme er et norsk selskap stiftet november 2013. Gründerne er tre kvinnelige kiropraktorer som opplevde at det ikke fantes gode produkter for å skape god søvn for gravide. Dermed utviklet de den regulerbare bbhugme-puten.

De tilbyr en gravidpute og en ammepute. Konseptet er det samme, men de leveres i to forskjellige størrelser. Produktene finnes i forskjellige farger og mønstre.

Rettigheter viktig fra etableringen

I forbindelse med etablering av virksomheten og utvikling av konseptet, var det flere av de involverte i styret og utviklingsteamet som hadde erfaring med IP fra tidligere arbeid. Selskapet har i dag ulike rettigheter i sine største markeder, som USA, Canada og Kina. – Disse rettighetene er viktige for å gi virksomheten beskyttelse mot potensielle kopiprodukter, sier Kristin Stormanger, CEO i bbhugme. – Det viser også at vi tenker langsiktig og systematisk på hvordan vi skal etablere en internasjonal merkevare. For eiere og investorer er vår IP også av stor betydning. Det er en viktig del av verdien til virksomheten. Vi ser også hvor viktig det er for potensielle investorer. Dette blir alltid et tema i vår dialog med investorer, sier hun.

– Vi har også hatt god erfaring med designregistrering i tillegg til varemerkeregistrering. Vi har i en del markeder fått på plass 3D varemerkeregistrering for puten (endestykker).

Hun forteller videre at beskyttelsen av deres immaterielle rettigheter (IP) har vært avgjørende for å bygge en solid plattform for fremtidig vekst. Selskapets evne til å utvikle et innovativt og unikt konsept har vært en nøkkel til å differensiere seg i markedet.

– IP har gjort det mulig for oss å sikre vår teknologi, beskytte våre ideer mot kopiering og samtidig skape en attraktiv verdi for potensielle investorer. Kort sagt, IP har vært en viktig suksessfaktor for å sikre at vi når våre langsiktige mål.

Kristin_Stormanger_Portrait_Color

Kristin Stormanger

CEO, bbhugme

IP-strategien oppdateres jevnlig

– Vi har en IP-strategi, sier Stormanger. – Den er viktig for å definere hvordan vi jobber med IP, og ikke minst i forhold til hvordan vi agerer dersom vi ser andre aktører som er tett på vårt konsept og vår merkevare. Vi gjør jevnlige revisjoner og bruker dokumentet som et viktig styringsverktøy.

Konkurrenter legger seg tett opptil

Selskapet har opplevd enkelte situasjoner knyttet til andre aktører. – Alt fra konsepter som er inspirert av oss, men ikke direkte kopier. Vi har også registrert konkrete kopier der det sannsynligvis står profesjonelle kopivirksomheter bak. Vi følger med på dette selv, via våre forhandlere og øvrige samarbeidspartnere, sier Stormanger.

Fått bistand til IP-arbeidet

Teamet som var med fra start-up perioden jobbet primært med rettigheter gjennom eksterne samarbeidspartnere. – Dette har blitt et omfattende område for oss, og vi har valgt å jobbe med en profesjonell ekstern partner, Brækhus, og deres IP-team, sier Stormanger.

3 kvinner med babyer som bruker ammeputer
bbhugmes ammepute gir god avlastning og støtte. Foto: bbhugme.

IP viktig for eksterne bidragsytere

I vårt arbeid med eksterne bidragsytere som for eksempel Innovasjon Norge, bankforbindelser og potensielle investorer, har IP alltid vært et viktig tema. Et stort fokus på IP har bidratt til å at våre partnere har sett på oss som en profesjonell aktør med et langsiktig fokus på å bygge en sterk internasjonal merkevare.

Gode råd til andre virksomheter 

– Det er viktig å tenke IP parallelt med produktutviklingen. Ta gjerne med erfarne folk i prosessen. Dersom du skal søke patent skal det gjøres før produktet lanseres, er det viktig med godt forarbeid.

 

Relaterte artikler