Made in Norway er et virkemiddel som skal bidra til å nå regjeringens mål om 50 % økning i eksporten. Undersøkelser som blant annet norsk sjømatindustri har gjort, viser at 7 av 10 forbrukere mener det er viktig å vite hvilket land fisken kommer fra når de skal kjøpe den. Norske produkter blir ansett som å ha høy kvalitet, være ansvarlige og bærekraftige, men også dyre. Et merke som Made in Norway vil bidra til å øke verdien for norske varer totalt sett.
Merket skal brukes for å posisjonere spesielt tre bransjer: Sjømat, eksport og investeringer og reiseliv.
Innovasjon Norge har satt opp følgende kriterier for å delta i ordningen:
- Bedriften oppfyller grunnleggende krav til ansvarlig næringsliv.
- Bedriften har gjort vurderinger for å avdekke risiko for negativ påvirkning på mennesker, samfunn og miljø.
- Bedriften har etiske retningslinjer.
- Det enkelte produktet eller løsningen som skal bære merket må bidra til minst ett av FNs bærekraftsmål uten å være til vesentlig skade for noen av EUs seks miljømål.
Fra starten med 7 selskaper, er det nå 61 selskaper med i ordningen, deriblant kjente merkevarer som Hurtigruten, Jøtul, David-Andersen, Macks ølbryggeri og Rottefella. De representerer over 10 milliarder i inntekter, og har totalt over 50 kontorer internasjonalt.
Made in Norway er også registrert som varemerke internasjonalt, og det er per i dag godkjent i EU, UK, Australia, Russland, New Zealand, Tyrkia, Japan og mange andre land.
CEO Aziz Chaer i Omgi AS sier dette om merket : – A certified and trademarked label serve as a quality stamp and can significantly enhance our positioning when bringing a Norwegian product to international markets.