Varemerke kort fortalt
- Beskytter navn, logo og slagord
- Koster fra kr 3 800
- Tar fra 3 uker å registrere
- Varemerket varer i 10 år og kan fornyes
- Gjelder i det landet varemerket er registrert
Har du et unikt navn eller en logo som er viktig for bedriften din og det du skal selge? Da er det smart å søke om varemerkebeskyttelse. Med et registrert varemerke har du enerett til bruk av kjennetegnet ditt i hele Norge.
Finn ut om varemerke er det rette for deg.
Få oversikt over hva du må ha klart før du søker.
Finn ut hvordan du fornyer, endrer og forvalter rettigheten din.
Et varemerke kan bestå av ord, bokstaver, tall, symboler eller en kombinasjon av disse, og brukes på produkter, emballasje og i markedsføring for å skille bedriftens varer eller tjenester fra andres.
Et registrert varemerke gir deg en dokumentert enerett, og hjelper deg å beskytte merket mot kopiering og etterligninger.
Cartesian AS tilbyr modulære og kostnadseffektive energilagringssystemer for store oppvarmings- og kjølesystemer. For å sikre det unike med deres innovasjon, har de patentert løsningene og registrert varemerket internasjonalt.
Publisert 15. november 2024
Novatech utvikler KI-basert programvare. Rettigheter bidrar til å etablere omdømme og en god markedsposisjon.
Publisert 25. september 2024
bbhugme selger gravideputer og ammeputer internasjonalt. Rettigheter har vært en del av forretningsstrategien helt fra starten.
Publisert 20. september 2024
For å registrere et varemerke må du sende inn en søknad til Patentstyret. Før du søker, er det flere ting du bør tenke gjennom:
● Merket ditt må ha særpreg, det kan ikke bare beskrive produktet.
● Merket ditt må ikke kunne forveksles med andres varemerker.
● Varemerket ditt må ikke være villedende.
● Varemerket ditt må ikke inneholde en annens navn eller bilde.
Er du usikker på om det er varemerke, design eller patent du skal registrere? Ta testen og se hvilke verdier det er viktig for bedriften din å beskytte.
Ta testenEt varemerke er et viktig kjennetegn for bedrifter og deres varer eller tjenester. Når du registrerer varemerket ditt, forsikrer du deg om at du får eksklusive rettigheter til å bruke det til de varene og tjenestene du selger.
I vårt varemerkeregister, kan du søke etter alle varemerker som er registrert i Norge.
Du betaler et søknadsgebyr for at vi skal behandle søknaden din. En varemerkesøknad koster fra kr 3 800.
Registreringen varer i 10 år fra søknadsdatoen. Du kan fornye registreringen din hvert 10. år et ubegrenset antall ganger. Fornyelsesavgiften koster fra kr 3 400.
Når du søker om å få registrert et varemerke, må du oppgi hvilke varer og tjenester (produkter) du tenker at varemerket skal brukes på. Alle varer og tjenester er delt inn i et system som består av 45 ulike klasser.
Du kan forvente svar innen 3 uker hvis du betaler ved innlevering av søknaden og bruker forhåndsgodkjente navn på produkter (termer) fra produktvelgeren.
Behandlingen av lyd-, bevegelses-, multimedia- og hologrammerker kan ta lengre tid.
Hvis søknaden ikke er betalt ved innlevering, eller du ikke har valgt forhåndsgodkjent varefortegnelse, kan du forvente svar innen 4 måneder etter at vi har mottatt betaling.
Din norske varemerkesøknad gjelder kun i Norge. Vil du ha beskyttelse i flere land, er det ulike måter å gå fram på.
Ja. En varemerkeregistrering gjelder i 10 år. Deretter må du fornye det.
Ja, du kan gjøre en del endringer på varemerke ditt, så lenge det ikke påvirker helhetsinntrykket.
Ja. Du må selv overvåke varemerket ditt.
Gjennom vårt varemerkeregister kan du sette opp varsling på sak, og du kan lagre søk som følger med på hva konkurrenter gjør.
1. Start med et søk i søketjenesten
2. Fra trefflisten får du mulighet til å sette opp varsling ved å klikke på «lagre søk» (da setter du opp varsel på hele søket) eller huk av på en eller flere bestemte saker og klikk «følg sak».
Finn ut om varemerke er det rette for deg.
Få oversikt over hva du må ha klart før du søker.
Finn ut hvordan du fornyer, endrer og forvalter rettigheten din.
Få oversikt over muligheter som finnes for deg, og hvordan du eventuelt bør gå frem for å søke. Patentstyrets eksperter har lang erfaring og vet hva det er lurt å tenke på.
Visste du at så mykje som 90 % av verdiane i innovative selskap kan vere immaterielle? Det er derfor viktig at desse verdiane blir rett forvalta. Ein gjennomtenkt strategi er like viktig for kommersiell suksess som finansiering, marknadsføring og sal.
Slik fungerer ein IP-strategiDet er viktig å forstå de ulike elementene som bidrar til en bedrifts identitet. Domenenavn, foretaksnavn og varemerke er tre sentrale komponenter. De har ulik funksjon og ulik juridisk beskyttelse. La oss se nærmere på hva som skiller dem.
Publisert 03. desember 2024
Det å få registrert et varemerke er et viktig skritt på reisen for mange gründere og bedrifter. Man får håndfast bevis på at en del av bedriftens identitet er beskyttet etter loven. Men hva innebærer egentlig denne rettigheten?
Publisert 19. november 2024
Valg av firmanavn er en av de viktigste avgjørelsene en bedriftseier tar. Navnet er det første inntrykket mange får av virksomheten, og det kan være med på å forme kundens oppfatning av hva selskapet står for. Et godt firmanavn kan skille en bedrift fra konkurrentene, tiltrekke seg kunder og legge grunnlaget for merkevarebygging. Men hva kjennetegner egentlig et godt firmanavn?
Publisert 25. oktober 2024