Tidslinje for søkeprosessen
Få oversikt over hele tidslinjen fra hva du bør tenke på fra før du søker varemerke til etter du har fått en rettighet.
Et varemerke har bare vern i de landene det er registrert. Hvis du skal bruke varemerket ditt i flere land, er det derfor lurt å tenke gjennom hvilke land du trenger å beskytte varemerket ditt i.
Få oversikt over hele tidslinjen fra hva du bør tenke på fra før du søker varemerke til etter du har fått en rettighet.
Før du går videre med internasjonal registrering av varemerket ditt er det lurt å sjekke om det finnes andre varemerker som ligner da dette kan hindre din bruk. Les mer om hvordan du søker i internasjonale databaser.
Har du allerede startet på en søknadsprosess eller skal betale for fornyelse av varemerket ditt? Logg deg inn for å følge saken din.
Det er viktig å tenke gjennom hvor du skal selge produktene dine. I tillegg kan du også ha behov for vern der de skal produseres.
Det er både mulig å søke beskyttelse i hvert enkelt land som er aktuelt for deg, og å bruke en internasjonal søknadsordning. Hva som er best, kommer an på hvilke og hvor mange land som er viktige for deg.
Hvis du nettopp har søkt varemerke i Norge, bør du søke i andre land før det har gått seks måneder. Da kan du nemlig ta med deg søknadsdatoen fra den norske søknaden som en fordel når du søker i utlandet. Dette kalles prioritet.
Du må også sende inn et prioritetsdokument. Dette dokumentet kan du bestille hos Patentstyret.
Du kan få vern i alle medlemslandene ved kun å sende én søknad om EU-varemerke. Dette passer hvis du trenger vern i mange av EU-landene, og er mye enklere og billigere enn å søke til hvert enkelt land.
Prisen er fra 850 euro, men blir dyrere etter hvor omfattende søknaden er. Søknaden blir behandlet av EUs varemerkemyndighet, EUIPO .
Norske søkere kan bruke denne ordningen, men siden Norge ikke er medlem av EU, gir ikke en EU-registrering vern i Norge.
Et EU-varemerke må være registrerbart i alle EU-landene. Hvis det er hindringer mot å registrere varemerket ditt i ett eller flere av landene, kan det ikke registreres i EU som en helhet. Da kan du i tilfelle gjøre om EU-søknaden til nasjonale søknader i de landene merket kan registreres, og betale til hvert enkelt land.
Hvis du finner liknende varemerker som er registret i EU-land, kan det likevel være mulig for deg å registrere hvis de registrerte merkene gjelder andre varer eller tjenester enn det du tilbyr. Du kan sjekke dette i EUIPOs database.
Den internasjonale søknadsordningen tar utgangspunkt i en vanlig varemerkesøknad (eller en registrering) fra et enkelt land, som for eksempel Norge. Dette kaller vi basissøknaden. Denne basissøknaden er grunnlaget for en internasjonal registrering og den videre prosessen. Du velger deretter ut de konkrete landene du vil ha vern i.
Ordningen kalles Madridsystemet fordi den er basert på en internasjonal avtale som ble undertegnet i Madrid. Norge er medlem av ordningen gjennom avtalen som heter Madridprotokollen. Det er FN-organet World Intellectual Property Organization ( WIPO ) som har ansvaret for å administrere søknadsordningen.
Den internasjonale søknaden er avhengig av den nasjonale basissøknaden i fem år. Hvis basissøknaden blir nektet eller slettet før det har gått fem år, faller den internasjonale registreringen i WIPO bort. Hvis det skjer, kan du omdanne den internasjonale registreringen til nasjonale saker i de enkelte landene.
Har du bare tenkt å satse i noen få enkeltland, kan det hende at det er mest praktisk å søke direkte i disse landene.
Hvis det har gått mindre enn seks måneder fra du sendte inn en søknad i Norge, kan du «ta med deg» denne søknadsdatoen når du søker i et annet land. Dette kalles prioritet.
Hvordan du går frem og hva det koster, varierer fra land til land.
Se oversikt over myndigheter i andre land lenger ned på siden.
Hvilke land du skal søke i, kan være viktige strategisk valg. Det kan derfor være lurt å kontakte en profesjonell rådgiver før du gjør store investeringer.
– I startfasen var rettighetene viktig for å gi oss spillerom til å kunne utvikle selskapet, uten at en aktør tok markedet fra oss gjennom å kopiere våre innovasjoner. Nå som selskapet er større, er rettighetene viktig for å slå ned blå-kopier og kopier av våre innovasjoner både nasjonalt og internasjonalt.
Truls Brataas
Kundesenteret vårt hjelper deg gjerne. Du kan også avtale et gratis veiledningsmøte med en av våre varemerkeeksperter.
Publisert 22. februar 2023
Publisert 18. oktober 2023
Publisert 11. januar 2023