Fellesmerke og garanti- eller kontrollmerke

Fellesmerker og garanti- eller kontrollmerker er merker som flere kan oppnå rett til å bruke. Brukerne må oppfylle bestemmelsene som gjelder for bruken av merket.

Hva er et fellemerke?

Et fellesmerke er et felles varemerke:

  • Felles merke til bruk for medlemmer av en forening eller et idrettsforbund
  • Stempler på økologiske varer
  • Miljømerker

Eksempler på fellesmerker

Grafisk representasjon av en sirkelskala, prydet med en kornakse, som viser graden av grovhet i brødprodukter fra 51 % til 75 %.

Brødskala'n grovhet 51-75%

Fellesmerke for mel og næringsmidler av korn, brød, bakverk og konditorvarer. Reg. nr. 329028

Sort-hvitt figur av et tannhjul med tre hamre i senteret og en sløyfe i underkant med teksten MESTER.

Mester merket

Fellesmerke for tjenester innen bl.a. byggevirksomhet. Reg. nr. 520470

Godkjent av Dyrevernalliansen skrevet i grønne bokstaver i en sirkel, med en stilisert grønn hake i midten.

Godkjent av Dyrevernalliansen

Fellesmerke registrert for ulike typer matvarer. Reg. nr. 307613

Sort-hvitt figur av en stilisert svane omringet av en sirkel. Over sirkelen står teksten MILJØMERKET, og under sirkelen teksten SVANEMERKET.

Miljømerket svanemerket

Fellesmerke for ulike tekstiler, trykksaker, maling, mat og drikke, byggevirksomhet osv. Reg. nr. 272123

TRYGT HYTTEKJØP skrevet i blokkbokstaver over en horisontal linje. Under linjen er det en tredimensjonal figur av et hus med teksten HYTTEPRODUSENTENE skrevet i blokkbokstaver rett under.

Trygt hyttekjøp

Fellesmerke for bygninger, byggevirksomhet og arkitektplanlegging. Reg. nr. 323981

HELSE ØST skrevet i sorte blokkbokstaver på lys bakgrunn. Mellom ordene krysser tre skraverte sirkler, plassert i vertikal formasjon, to skraverte sirkler og én sort sirkel i horisontal formasjon.

Helse Øst

Fellesmerke for de regionale helseforetakene. Reg. nr. 213848

Hvem kan bruke fellesmerke?

Fellesmerker kan brukes som et garanti-/kontrollmerke for en myndighet eller sammenslutning som fører kontroll med varer og tjenester.

Et fellesmerke skal kunne brukes av alle medlemmene i en forening eller forbund. Merket skal kunne skille medlemmenes varer og tjenester fra andre virksomheters varer og tjenester.

En sammenslutning av produsenter, tjenesteytere eller andre næringsdrivende, samt offentligrettslige rettssubjekter, kan oppnå enerett til å bruke et slikt merke for sine varer og tjenester.

Garanti- eller kontrollmerke

Et garanti- eller kontrollmerke skal vise at varer og tjenester er kontrollert eller sertifisert med hensyn til for eksempel materialer, produksjonsmetode eller kvalitet. Merket skal kunne skille kontrollerte varer og tjenester fra varer og tjenester som ikke har vært underlagt slik kontroll.

Myndighet, stiftelse, selskap og enhver annen kan oppnå enerett til å bruke et slikt merke. Innehaveren av merket kan imidlertid ikke selv drive næringsvirksomhet med omsetning av de varene eller tjenestene kontrollen gjelder.

Eksempler på garanti- og kontrollmerker

ASC logo med figur som viser tre fisk i en sirkel over åpne hender

Stichting Aquaculture Stewardship Council Foundation

Garanti- eller kontrollmerke for fiskeprodukter og tjenester. Reg.nr. 1739486

MICROBIOME.info FRIENDLY skrevet i sorte bokstaver rundt en sirkel, med en figur av mikrober i midten.

MICROBIOME.info FRIENDLY

Garanti- eller kontrollmerke for kjemikalier brukt i industri, ikke-medisinsk kosmetikk og farmasøytiske, medisinske og veterinære preparater. Reg. nr. 1609992

Grønn hake med teksten TILLATT I NORGE LOTTERITILSYNET skrevet på to linjer i sorte blokkbokstaver ved siden av.

Tillatt i Norge Lotteritilsynet

Garanti- eller kontrollmerke for pengespillvirksomhet. Reg. nr. 333169

Registrerte fellesmerker og garanti- og kontrollmerker

Frem til 1. mars 2023 var «fellesmerker» en samlebetegnelse for de to typene av merker. I registeret vårt vil derfor eldre merker kun ha angivelsen «fellesmerke». 

Bestemmelser for bruken av merket

For å kunne oppnå registrering av denne typen merker, må det være tilhørende bestemmelser som gjelder for bruken av merket. Bestemmelsene skal inneholde disse opplysningene:

  1. Hvem som har rett til å bruke merket
  2. Vilkårene for medlemskap i sammenslutningen
  3. Vilkårene for bruk av merket, herunder sanksjoner
  4. Merkehaverens forpliktelser til å gjøre ansvar gjeldende mot den som bruker merket i strid med bestemmelsene
  5. Merkehaverens rettigheter og forpliktelser overfor brukerne, herunder rett til kontroll, eventuelt ved bestemte kontrollorgan

Hvis merket er et garanti- eller kontrollmerke gjelder ikke punkt 2.

Hvis bestemmelsene blir endret etter registrering, må de endrede bestemmelsene sendes til Patentstyret for registrering og kunngjøring.

Slik søker du

For å søke om fellesmerke eller garanti- eller kontrollmerke sender du en søknad til Patentstyret. Det er ikke mulig å bruke vår søknadsveiviser for å søke om disse merkene.

Hva koster det?

Søknadsgebyret for registrering i én vare- eller tjenesteklasse er kr 4 000.

Hvis du ønsker å søke om beskyttelse av merket i flere klasser, må du betale en tilleggsavgift på kr 1 650 pr klasse.

Hva ønsker du å gjøre?

Trenger du hjelp? Få gratis veiledning!

Få oversikt over muligheter som finnes for deg, og hvordan du eventuelt bør gå frem for å søke. Patentstyrets fageksperter har lang erfaring og vet hva det er lurt å tenke på.

Les mer om Hva er forskjellen mellom domenenavn, foretaksnavn og varemerke?
Krystall-Grønn-MørkBlå
  • Fagartikler
  • Varemerke

Hva er forskjellen mellom domenenavn, foretaksnavn og varemerke?

Det er viktig å forstå de ulike elementene som bidrar til en bedrifts identitet. Domenenavn, foretaksnavn og varemerke er tre sentrale komponenter. De har ulik funksjon og ulik juridisk beskyttelse. La oss se nærmere på hva som skiller dem.

Publisert 03. desember 2024

Les mer om Hva er et godt firmanavn?
Mange reklameskilt med logoer i et gatemiljø med skyskrapere.
  • Fagartikler
  • Varemerke

Hva er et godt firmanavn?

Valg av firmanavn er en av de viktigste avgjørelsene en bedriftseier tar. Navnet er det første inntrykket mange får av virksomheten, og det kan være med på å forme kundens oppfatning av hva selskapet står for. Et godt firmanavn kan skille en bedrift fra konkurrentene, tiltrekke seg kunder og legge grunnlaget for merkevarebygging. Men hva kjennetegner egentlig et godt firmanavn?

Publisert 25. oktober 2024