Tidslinje for søkeprosessen
Få oversikt over hele tidslinjen fra hva du bør tenke på fra før du søker varemerke til etter du har fått en rettighet.
Dersom varemerket ditt er for likt noen andres rettighet, kan det ikke registreres.
Få oversikt over hele tidslinjen fra hva du bør tenke på fra før du søker varemerke til etter du har fått en rettighet.
Her kan du sjekke om det finnes andre varemerker som ligner på ditt, da dette kan hindre din bruk. Gjør et søk i vårt varemerkeregister.
Er du klar til å sende oss en søknad? Start eller fortsett på søknaden din om registrering av varemerke her.
Når Patentstyret vurderer om to merker er forvekselbare, vurderer vi om merkene ligner hverandre og om merkene gjelder lignende varer/tjenester. Det avgjørende er om forbrukeren vil kunne ta feil av merkene i en kjøpssituasjon eller tro at produktene kommer fra samme produsent. Vi vurderer kun om varemerket kan forveksles med allerede registrerte varemerker. Vi undersøker ikke om varemerket kan forveksles med andre foretaksnavn, andre forretningskjennetegn eller uregistrerte, innarbeidede varemerkerettigheter.
Eiere av slike tegn kan imidlertid komme med en innvending, som Patentstyret må ta hensyn til, og som kan medføre avslag eller at varemerket slettes.
Ved vurderingen av om to kjennetegn ligner, tar vi stilling til:
om merkene ser lignende ut visuelt sett
om merkene høres lignende ut når de uttales
om merkene gir lignende assosiasjoner
Vi tar også stilling til hvor særpreget det eldre merket er. Hvis noen legger seg tett opp til et veldig spesielt varemerke, skal det ikke så mye til før forbrukere tar feil av merkene.
På den andre siden, vil to svakere merker oftere kunne sameksistere. For eksempel tror vi ikke at forbrukere ville tatt feil av merkene KNASKEBRØD og FERIEBRØD, søkt for bakevarer, bare fordi merkene har ordet BRØD til felles.
Ved vurderingen av om merkene gjelder lignende varer og tjenester, tar vi stilling til en rekke ulike hensyn. Vi vurderer for eksempel om de aktuelle varene eller tjenestene:
Varene og tjenestene som et merke er registrert for, er plassert i et klassesystem med 45 klasser. Hver klasse har en overskrift som i hovedtrekk beskriver hvilke typer varer og tjenester som inngår i denne klassen.
Vi bruker et hjelpemiddel kalt «kryssgranskningsliste» når vi vurderer om varer og tjenester som inngår i forskjellige klasser er likeartede.
Vær oppmerksom på følgende:
Merkene gjelder samme varer, nemlig klokker.
Resultat: Forvekslingsfare.
Varene «vin» og «alkoholholdige drikkevarer» er det samme, og merkene gjelder dermed samme varer.
Resultat: Forvekslingsfare.
Merkene gjelder samme varer.
Resultat: Forvekslingsfare (fordi merkene vil uttales helt likt).
Immaterielle rettar er eit komplekst fagfelt. Ein rådgivar kan hjelpe deg med juridiske og strategiske spørsmål, og bidra aktivt med søknadsskriving og oppfølging.
Hvis noen har et varemerke som er forvekselbart med ditt, kan du kontakte innehaveren og be om samtykke til registrering av merket ditt.
Ole Olsen, innehaver av varemerkeregistrering nr. 12345, ordmerket X, med adresse Ringveien 1, Oslo, samtykker til registrering og bruk av varemerkesøknad nr. 56789, det kombinerte merket X, tilhørende Lise Hansen, med adresse Ringveien 2, Oslo, for følgende varer og tjenester:
Klasse X
Klasse X
Dato og signatur
Registreringen du gir samtykke til, kan bli et hinder hvis du senere vil registrere et merke som ligner.
Det kan derfor være lurt å inngå en avtale der du og innehaveren av det andre varemerke er enige om å ikke hindre hverandres varemerkeregistreringer også for fremtiden.
En slik avtale kan være i form av en sameksistensavtale.
Du kan ikke få registrert varemerket ditt hvis det krenker en annens rett til et varemerke, foretaksnavn eller annet forretningskjennetegn.
Når Patentstyret mottar en varemerkesøknad, undersøker vi om varemerket kan forveksles med allerede registrerte varemerker. Dersom dette er tilfellet, må vi avslå søknaden.
Sjekk selv om varemerket er ledig i vårt varemerkeregister.
Få oversikt over moglegheiter som finst for deg, og korleis du eventuelt bør gå fram for å søkje. Patentstyrets ekspertar har lang erfaring og veit kva det er lurt å tenkje på.
Gå direkte til søknadsveiviseren vår for å starte søknadsprosessen. Lenken går til en innloggingsside. Etter innlogging kan du starte på søknaden.
Se hva du trenger å ha klart før du starter innsending av en varemerkesøknad.
Vi tilbyr opptak av en rekke tidligere kurs og webinarer om varemerker, som du kan se gratis akkurat når det passer for deg.
Visste du at så mykje som 90 % av verdiane i innovative selskap kan vere immaterielle? Det er derfor viktig at desse verdiane blir rett forvalta. Ein gjennomtenkt strategi er like viktig for kommersiell suksess som finansiering, marknadsføring og sal.
Slik fungerer ein IP-strategi