Valg og klassifisering av varer og tjenester

Når du søker om å få registrert et varemerke, må du oppgi hvilke varer og tjenester (produkter) varemerket skal brukes på. Dette kalles klassifisering, ettersom du må knytte produktene dine til produktklasser. Når varemerket er registrert, får du enerett til å bruke varemerket på kun de varene og tjenestene du har valgt.

Hva er klasser?

Visste du at alle varer og tjenester i hele verden er kategorisert i 45 klasser?

Alle varer og tjenester er plassert i en klasse ut fra produktets funksjon, formål og materiale. Tilbehør til en vare går ofte i samme klasse som varen. Tjenester er plassert i ulike klasser etter bransjer/virksomhetsområder.

En vare kan inngå i flere klasser hvis den har flere formål, er laget av ulike materialer eller finnes i både bearbeidet og ubearbeidet form.

Eksempler på produkter som går i flere klasser

  • Vernehansker og vanlige hansker i to ulike klasser
  • Stiger av metall går i en annen klasse enn en stige av tre
  • Levende fisk i en annen klasse enn en røkt fisk

Se flere eksempler lenger ned på siden

Hvordan velge varer og tjenester?

Noen synes det er vanskelig å tenke ut hvilke produkter de tilbyr. Et hjelpespørsmål kan være: Hva skal du tjene penger på/tilby i markedet?

Du kan ikke legge til flere produkter etter at du har sendt inn søknaden. Tenk derfor godt over hvilke produkter du skal bruke varemerket på nå og i fremtiden.

Du får hjelp og forslag ved å bruke produktvelgeren vår.

Trenger du hjelp? Få gratis veiledning!

Få oversikt over muligheter som finnes for deg, og hvordan du eventuelt bør gå frem for å søke. Patentstyrets fageksperter har lang erfaring og vet hva det er lurt å tenke på.

Hva gjør konkurrentene?

I registeret vårt kan du se hvilke produktklasser andre i bransjen har valg for sine varemerker. Søk  for eksempel opp et firmanavn, eller et nøkkelord fra bransjen.

Kan andre registrere samme varemerke i andre klasser?

Ja, andre kan bruke og registrere samme varemerke som deg, så lenge det gjelder en helt annen bransje så det ikke er fare for forveksling. 

Salg og markedsføring av andres produkter

Skal du selge andres produkter eller drive markedsføring for andre næringsdrivende må du velge klasse 35: «markedsføring og salg».

Du trenger ikke å velge klasse 35 om du kun skal selge dine egne varer eller tilby dine egne tjenester.

I videoen forklarer vi nærmere hvilken klasse du må velge når du skal selge egne eller andres varer [varighet 2.06]

Hvilke varer og tjenester skal jeg velge?

Ung kvinnelig smykkedesigner som lager kjede og jobber ved bordet i studioet

Salg av smykker

Skal du registrere navnet på en smykkebutikk der du både selger dine egne smykker (med samme varemerke som butikken), og andre produsenters smykker, er det aktuelt å velge både:

  • Klasse 14: «Smykker»
  • Klasse 35: «Salg av smykker»
Nærbilde av hånden til en barista som heller skummende melk i en kaffe.

Drive kafé

Skal du drive en kafe og også selge en kaffeblanding med samme navn, kan du velge denne varen og tjenesten: 

  • Klasse 30: "Kaffe"
  • Klasse 43: "Kaféer"
Ung kvinne tester ut å bruke VR-briller mens annen person noterer på et nettbrett

Salg og utvikling av dataprogrammer

Hvis du skal utvikle og selge egne dataprogrammer, velger du dataprogrammer i klasse 9.
Skal du utvikle dataprogrammer på oppdrag for andre, velger du tjenester innen utvikling av dataprogrammer i klasse 42.
Eller om du skal selge dataprogrammer andre har utviklet, velger du salg av dataprogrammer i klasse 35.

  • Klasse 9: "Dataprogrammer og programvare"
  • Klasse 42: "Utvikling av dataprogrammer"
  • Klasse 35: "Salg av dataprogrammer"
GettyImages-1162051257

Reklame, annonsering og reklamebyrå

Hvis du driver reklamebyrå eller selger annonseringsplass for andres produkter, velger du for eksempel tjenester innen:

  • Klasse 35: "Internettannonsering"
  • Klasse 35: "Reklamevirksomhet"
Designer tar bilder av sine produkter for markedsføring.

Design og salg av klær

Du designer dine egne klær som du skal selge i egen butikk. Samtidig skal du selge andre klesprodusenters klær, da velger du:

  • Klasse 25: "Klær"
  • Klasse 35: "Salg av klær"

3 Tips

  • Velg varer og tjenester du skal bruke varemerket på nå og i fremtiden
  • Det er ikke mulig å legge til varer og tjenester etter at søknaden er sendt inn.
  • Velger du forhåndsgodkjente varer og tjenester og betaler ved innlevering, får du rask saksbehandlingstid.

Hvordan begrense listen over varer og tjenester (varefortegnelsen)?

Hvis Patentstyret under søknadsbehandlingen finner grunner til å nekte å registrere varemerket ditt for noen varer eller tjenester, kan det være aktuelt for deg å begrense listen over varer og tjenester. 

Du må angi varene og tjenestene «klart og tydelig», se varemerkeforskriften § 10. Dette betyr at markedet (konkurrentene), Patentstyret og andre myndigheter skal kunne bestemme omfanget av eneretten du søker på grunnlag av varefortegnelsen. (F.eks. for å vurdere handlefriheten til andre næringsdrivende.)

Du kan begrense varefortegnelsen ved å:

  1. slette en angivelse
  2. spesifisere en angivelse til å omfatte noe bestemt, for eksempel; “maskiner, nemlig symaskiner”
  3. ekskludere noe fra en vid angivelse, for eksempel “Klasse 9: Operativsystemer, unntatt operativsystemer for mobiltelefoner».

Tips for å lage en klar og entydig begrensing:

  • Du kan gjøre en generell term mer spesifikk. (Eksempel: Fra «Farmasøytiske produkter» til «allergimedisin».) 
  • Hvis du må bruke unntak, bør unntaket gjelde konkrete varer og tjenester og være klart og konsist angitt. (Eksempel: Fra Sportsutstyr» til «Sportsutstyr, unntatt fotballer») 
  • Du kan bare unnta varer og tjenester som allerede inngår i den den innleverte varefortegnelsen. 
  • Objektive egenskaper ved varen eller tjenesten er ofte OK, mens mer subjektive egenskaper ved varen eller tjenesten fort blir uklare (for eksempel varens kvalitet eller hvem omsetningskretsen er). Altså er “Kaffe, unntatt koffeinfri kaffe» klart fordi koffeinfri er en objektiv egenskap ved varen, mens «Kaffe, bare for salg i Innlandet» er uklart i denne sammenhengen fordi kaffe er kaffe uansett hvor den selges. 

EUs varemerkemyndighet, EUIPO har i sine guidelines gitt en oversikt med eksempler over hvilke begrensinger de godtar og ikke godtar. Følger du disse retningslinjene når du foretar en begrensing, vil Patentstyret også kunne goda den.

Hva er en bindende begrensning?

  • Du leverer inn en ny, godkjent varefortegnelse som du ber Patentstyret legge til grunn i den videre behandlingen
  • Du leverer inn en ny varefortegnelse som er lik et forslag fra Patentstyret
  • Du leverer inn en ny varefortegnelse uten forbehold.

Hvis vi ikke vi ikke kan registrere søknaden for deler av varefortegnelsen, eller du ønsker å overføre varemerket med enkelte av produktene til noen andre, kan du kreve at varemerkesøknaden eller -registreringen deles i to eller flere søknader eller registreringer. 

Ofte stilte spørsmål

Du betaler ikke for hver vare/tjeneste du velger, men for hver klasse produktet inngår i.

Du kan ikke legge til flere produkter etter at du har levert inn søknaden. Tenk derfor godt gjennom hvilke produkter du skal bruke varemerket på nå og i fremtiden. Hvis du senere trenger flere produkter, kan du sende inn en ny søknad som vil bli behandlet på vanlig måte.

I Patentstyrets produktvelger vil du finne både vide og mer snevre begreper, så det kan være vanskelig å velge. Du kan gjerne velge vide begreper som «klær» fremfor å skrive «bukser». Dette fordi du eventuelt kan snevre inn produktlisten under søknadsprosessen hvis du trenger det.  

Finner Patentstyret at varemerket ditt mangler særpreg for noen av produktene, eller at en eldre registrering er forvekselbart med ditt merke, kan du i noen tilfeller likevel få en registrering hvis du begrenser produktlisten.  

I produktvelgeren har Patentstyret markert hvilke begreper som godtas av de fleste landene (Nice-klassifikasjonen), EUs varemerkemyndighet EUIPO og hvert av EU-landene (kalt HDB), og gjennom den internasjonale registreringsordningen som kalles Madrid-systemet.  

Noen land, blant annet USA, har en del tilleggskrav og krever alltid nærmere spesifisering av produktene. 

Hva ønsker du å gjøre?

Vi hjelper deg gjerne i prosessen

Få oversikt over moglegheiter som finst for deg, og korleis du eventuelt bør gå fram for å søkje. Patentstyrets ekspertar har lang erfaring og veit kva det er lurt å tenkje på.

Patentstyrets ansatte diskuterer en sak de har oppe på en laptop.

Har du lagt en plan for verdiene dine?

Visste du at så mye som 90 % av verdiene i innovative selskaper kan være immaterielle? Det er derfor viktig at disse verdiene blir riktig forvaltet. En gjennomtenkt strategi er like viktig for kommersiell suksess som finansiering, markedsføring og salg.

Slik fungerer en IP-strategi