Varemerke

Har du et unikt navn eller en logo som er viktig for bedriften din og det du skal selge? Da er det smart å søke om varemerkebeskyttelse. Med et registrert varemerke har du enerett til bruk av kjennetegnet ditt i hele Norge.

Ikon for registrert varemerke, med en R i en sirkel.

Varemerke kort fortalt

  • Beskytter navn, logo og slagord
  • Koster fra kr 3 800
  • Tar fra 3 uker å registrere
  • Varemerket varer i 10 år og kan fornyes
  • Gjelder i det landet varemerket er registrert

Designer lager utkast til logo på datamaskinen sin

Hva er et varemerke?

Et varemerke kan bestå av ord, bokstaver, tall, symboler eller en kombinasjon av disse, og brukes på produkter, emballasje og i markedsføring for å skille bedriftens varer eller tjenester fra andres.

Et registrert varemerke gir deg en dokumentert enerett, og hjelper deg å beskytte merket mot kopiering og etterligninger.

Lær mer om varemerke

Jakob Haugan, juridisk rådgiver i Patentstyret. Film om immaterielle rettigheter.

Jakob Haugan, juridisk rådgiver i Patentstyret, om: Hva er et varemerke, hvilke ulike varemerker finnes og hvilke krav gjelder for å få det registrert? [varighet 2.40]

Varemerker i Norge

Varemerker i kraft
 
%
Av alle søknader har blitt godkjent
 
Er Nice-klassen med flest saker
 

Se hvordan andre har skapt verdi med varemerke

Les mer om Ocean Visuals sikrer global konkurransekraft med smart IP-strategi
Ocean Visuals sensor monter på rekkverket til et marint fartøy.
  • Kundehistorier
  • Patent
  • Varemerke

Ocean Visuals sikrer global konkurransekraft med smart IP-strategi

Innovasjon, beskyttelse og strategisk vekst – dette er kjernen i Ocean Visuals’ suksesshistorie. Med en avansert sensor som kan oppdage olje i vann i sanntid, har selskapet satt en ny standard i kampen mot forurensning. Men for å beholde sin unike posisjon i markedet, har de satset tungt på å beskytte teknologien sin internasjonalt.

Publisert 13. februar 2025

Les mer om Cartesian bruker rettigheter for å få forsprang på konkurrentene
Datagenerert 3D-modell av en termisk energilagringsboks utviklet av Cartesian.
  • Kundehistorier
  • Patent
  • Varemerke

Cartesian bruker rettigheter for å få forsprang på konkurrentene

Cartesian AS tilbyr modulære og kostnadseffektive energilagringssystemer for store oppvarmings- og kjølesystemer. For å sikre det unike med deres innovasjon, har de patentert løsningene og registrert varemerket internasjonalt.

Publisert 15. november 2024

Ansatte snakker sammen i et møterom i Patentstyrets lokaler.

Hvordan får jeg varemerkebeskyttelse?

For å registrere et varemerke må du sende inn en søknad til Patentstyret. Før du søker, er det flere ting du bør tenke gjennom: 

  • Merket ditt må ha særpreg, det kan ikke bare beskrive produktet.
  • Merket ditt må ikke kunne forveksles med andres varemerker.
  • Varemerket ditt må ikke være villedende.
  • Varemerket ditt må ikke inneholde en annens navn eller bilde.
Forbered søknaden

Sjekk hva du bør beskytte

Er du usikker på om det er varemerke, design eller patent du skal registrere? Ta testen og se hvilke verdier det er viktig for bedriften din å beskytte.

Ta testen

Ofte stilte spørsmål om varemerker

Et varemerke er et viktig kjennetegn for bedrifter og deres varer eller tjenester. Når du registrerer varemerket ditt, forsikrer du deg om at du får eksklusive rettigheter til å bruke det til de varene og tjenestene du selger.

Ja, i varemerkeregisteret vårt kan du søke etter alle varemerker som er registrert i Norge. 

Ønsker du å finne ut om varemerket er registrert utenfor Norge, må du søke i internasjonale databaser.

Varemerker er kjennetegnet for varen eller tjenesten din, og du registrerer den hos Patentstyret. Foretaksnavn er navnet på selskapet ditt som du registrerer hos Brønnøysundsregisteret. 

Navnesok.no er en søketjeneste hvor du kan sjekke om både domenenavn, foretaksnavn og varemerke er ledig - alle tre i ett søk.

Ofte stilte spørsmål om varemerkesøknaden

Du betaler et søknadsgebyr for at vi skal behandle søknaden din. En varemerkesøknad koster fra kr 3 800. 

Registreringen varer i 10 år fra søknadsdatoen. Du kan fornye registreringen din hvert 10. år et ubegrenset antall ganger. Fornyelsesavgiften koster fra kr 3 400.

Se hele prislisten

Velg riktige varer og tjenester for ditt varemerke

Når du søker om å få registrert et varemerke, må du oppgi hvilke varer og tjenester (produkter) du tenker at varemerket skal brukes på. Alle varer og tjenester er delt inn i et system som består av 45 ulike klasser. 

Les mer om varer og tjenester

Du kan forvente svar innen 3 uker hvis du betaler ved innlevering av søknaden og bruker forhåndsgodkjente navn på produkter (termer) fra produktvelgeren. 

Behandlingen av lyd-, bevegelses-, multimedia- og hologrammerker kan ta lengre tid.  

Hvis søknaden ikke er betalt ved innlevering, eller du ikke har valgt forhåndsgodkjent varefortegnelse, kan du forvente svar innen 4 måneder etter at vi har mottatt betaling.

Se søknadsprosessen steg for steg

Din norske varemerkesøknad gjelder kun i Norge. Vil du ha beskyttelse i flere land, er det ulike måter å gå fram på.

Les mer om internasjonal registrering av varemerke

Ofte stilte spørsmål om registrerte varemerker

Ja. En varemerkeregistrering gjelder i 10 år. Deretter må du fornye det.

Les mer om hvordan du betaler

Ja, du kan gjøre en del endringer på varemerke ditt, så lenge det ikke påvirker helhetsinntrykket. 

Les mer om endring av merke

 

Ja. Du må selv overvåke varemerket ditt. 

Gjennom vårt varemerkeregister kan du sette opp varsling på sak, og du kan lagre søk som følger med på hva konkurrenter gjør. 

Hvordan sette opp varslinger? 

1. Start med et søk i søketjenesten 
2. Fra trefflisten får du mulighet til å sette opp varsling ved å klikke på «lagre søk» (da setter du opp varsel på hele søket) eller huk av på en eller flere bestemte saker og klikk «følg sak». 

Trenger du hjelp? Få gratis veiledning!

Få oversikt over muligheter som finnes for deg, og hvordan du eventuelt bør gå frem for å søke. Patentstyrets eksperter har lang erfaring og vet hva det er lurt å tenke på.

Patentstyrets ansatte diskuterer en sak de har oppe på en laptop.

Har du lagt ein plan for verdiane dine?

Visste du at så mykje som 90 % av verdiane i innovative selskap kan vere immaterielle? Det er derfor viktig at desse verdiane blir rett forvalta. Ein gjennomtenkt strategi er like viktig for kommersiell suksess som finansiering, marknadsføring og sal.

Slik fungerer ein IP-strategi

Les artikler om varemerke

Les mer om Hva er forskjellen mellom domenenavn, foretaksnavn og varemerke?
Krystall-Grønn-MørkBlå
  • Fagartikler
  • Varemerke

Hva er forskjellen mellom domenenavn, foretaksnavn og varemerke?

Det er viktig å forstå de ulike elementene som bidrar til en bedrifts identitet. Domenenavn, foretaksnavn og varemerke er tre sentrale komponenter. De har ulik funksjon og ulik juridisk beskyttelse. La oss se nærmere på hva som skiller dem.

Publisert 03. desember 2024

Les mer om Hva er et godt firmanavn?
Mange reklameskilt med logoer i et gatemiljø med skyskrapere.
  • Fagartikler
  • Varemerke

Hva er et godt firmanavn?

Valg av firmanavn er en av de viktigste avgjørelsene en bedriftseier tar. Navnet er det første inntrykket mange får av virksomheten, og det kan være med på å forme kundens oppfatning av hva selskapet står for. Et godt firmanavn kan skille en bedrift fra konkurrentene, tiltrekke seg kunder og legge grunnlaget for merkevarebygging. Men hva kjennetegner egentlig et godt firmanavn?

Publisert 25. oktober 2024