Tidslinje for søkeprosessen

Her kan du se en forenklet oversikt over de ulike stegene i en søknadsprosess når du leverer en varemerkesøknad til Patentstyret.

Dette skal med i en varemerkesøknad

Hva slags varemerke skal du registrere?

Du må bestemme deg for hvilken type varemerke du ønsker beskyttelse for. 

Du kan ikke søke om flere typer varemerke i samme søknad. Ønsker du for eksempel å registrere både et ordmerke og et figurmerke, må du sende inn to separate søknader.

Farger eller sort-hvitt?

Varemerket ditt får kun vern i den fargen du har søkt om. Om du da søker om vern av varemerke i sort-hvitt vil ikke dette automatisk gjelde alle farger.

Velg riktige varer og tjenester

Når du søker om varemerkeregistrering, må du oppgi hva varemerke skal brukes til. Dette kaller vi for varer og tjenester (produkter). 

Alle varer og tjenester er gruppert i klasser. Produktene er plassert i en klasse ut fra produktets funksjon, formål og materiale, mens tjenester er plassert i ulike klasser etter bransjer/virksomhetsområder.

Du kan ikke legge til flere produkter etter at du har sendt inn søknaden. Tenk derfor godt over hvilke produkter du skal bruke varemerket på nå og i fremtiden.

En liste over varer og tjenester kan aldri utvides etter at søknaden er sendt inn, men den kan begrenses.

Filformat

Når du fyller ut søknaden, må du legge ved en fil som viser hvordan varemerket ser ut (gjelder ikke ordmerke). Det kan også være aktuelt å laste opp andre typer dokumenter, som for eksempel fullmakt. 

Vi anbefaler deg å bruke følgende filformat:

  • For bilder: .jpg
  • For lyd: MP3
  • For video: MP4
  • For tekstdokumenter: .docx eller .PDF

Har du registrert varemerket i et annet land?

Hvis du har registrert varemerket i utlandet for mindre enn seks (6) måneder siden, kan du  kreve prioritet fra denne når du søker om varemerkebeskyttelse i Norge. Prioritet betyr at du får vern i Norge fra den dagen du leverte varemerkesøknaden i utlandet, for de produktene den gjelder for. 

Velger du å søke om prioritet, må du opplyse om søknadsdato, søknadsnummer og hvilket land varemerket er registrert.

Ikon for registrert varemerke, med en R i en sirkel.

Skal du søke i utlandet?

Din norske varemerkesøknad gjelder kun i Norge. Vil du ha beskyttelse i flere land, er det ulike måter å gå fram på.

Les mer om å søke varemerke i andre land

Betaling

Prisen du skal betale blir regnet ut underveis i søknadsprosessen. Startprisen inkluderer registrering av varemerket i én kategori (klasse). Hver klasse utover dette kommer i tillegg.

Du betaler samtidig som du sender inn søknaden.

Ofte stilte spørsmål om varemerkesøknaden

You pay an application fee for us to process your application. A trademark application costs from NOK 3,800.

The registration lasts for 10 years from the date of application. You can renew your registration every 10 years an unlimited number of times. The renewal fee starts at NOK 3,400.

See the full price list

Choose the right goods and services for your trademark

You can expect a response within 3 weeks if you pay upon submission of the application and use pre-approved product names (terms) from the product selector.

Processing of audio, motion, multimedia and hologram marks may take longer.

If the application is not paid upon submission, or you have not selected a pre-approved term, you can expect a response within 4 months after we have received payment.

See the application process step by step

Du finner tilbake til søknader som er påbegynt eller levert ved å logge deg inn på din side i Altinn.

When you apply to register a trademark, you must state which goods and services (products) you intend the trademark to be used for. All goods and services are divided into a system consisting of 45 different classes.

Read more about goods and services

Det er begrenset mulighet til gjøre endringer i et varemerke som er søkt for eller registrert. Det er heller ikke mulig å legge til flere klasser etter at søknaden er levert. Ønsker du større endringer i merket, eller legge til flere klasser, må du sende inn en ny søknad. 

Du kan be om sletting av klasser. Du kan også melde om overdragelser, endring av fullmektigendring eller lignende etter at søknaden er levert.

Det kan være flere grunner til at Patentstyret velger å avslå en varemerkesøknad. I brevet fra oss står det hvordan du skal gå frem hvis du ikke er enig i vår vurdering og ønsker å klage på avgjørelsen.

Start søknad

Er du klar til å starte søknaden?

Du kan ikke gjøre større endringer i søknaden etter at den er levert. Det er derfor viktig at du er godt forberedt.

Trenger du hjelp? Få gratis veiledning!

Få oversikt over muligheter som finnes for deg, og hvordan du eventuelt bør gå frem for å søke. Patentstyrets fageksperter har lang erfaring og vet hva det er lurt å tenke på.

Hva skjer videre?

Hvordan foregår korrespondansen med Patentstyret?

Når du har levert søknaden vil all videre korrespondanse i søknadsbehandlingen mellom deg og oss foregå digitalt. Vi sender deg en e-post og ber deg lese meldingen fra oss i  innboksen din i Altinn.

Hvis søknaden ble levert inn på vegne av et foretak, ligger meldingen i foretakets innboks i Altinn.

I arkivet i Altinn finner du søknadskvitteringen. I innboksen finner du også eventuelle påbegynte søknader som ikke er levert inn.