Varemerke

Har du et unikt navn eller en logo som er viktig for bedriften din og det du skal selge? Da er det smart å søke om varemerkebeskyttelse. Med et registrert varemerke har du enerett til bruk av kjennetegnet ditt i hele Norge.

Ikon for registrert varemerke, med en R i en sirkel.

Varemerke kort fortalt

  • Beskytter navn, logo og slagord
  • Koster fra kr 3 800
  • Tar fra 3 uker å registrere
  • Varemerket varer i 10 år og kan fornyes
  • Gjelder i det landet varemerket er registrert

Designer lager utkast til logo på datamaskinen sin

Hva er et varemerke?

Et varemerke kan bestå av ord, bokstaver, tall, symboler eller en kombinasjon av disse, og brukes på produkter, emballasje og i markedsføring for å skille bedriftens varer eller tjenester fra andres.

Et registrert varemerke gir deg en dokumentert enerett, og hjelper deg å beskytte merket mot kopiering og etterligninger.

Lær mer om varemerke

Jakob Haugan, juridisk rådgiver i Patentstyret. Film om immaterielle rettigheter.

Jakob Haugan, juridisk rådgiver i Patentstyret, om: Hva er et varemerke, hvilke ulike varemerker finnes og hvilke krav gjelder for å få det registrert? [varighet 2.40]

Varemerker i Norge per 1. mars 2025

Varemerker i kraft
%
Av alle søknader har blitt godkjent
Er Nice-klassen med flest saker

Se hvordan andre har skapt verdi med varemerke

Les mer om Ocean Visuals sikrer global konkurransekraft med smart IP-strategi
Ocean Visuals sensor monter på rekkverket til et marint fartøy.
  • Kundehistorier
  • Patent
  • Varemerke

Ocean Visuals sikrer global konkurransekraft med smart IP-strategi

Innovasjon, beskyttelse og strategisk vekst – dette er kjernen i Ocean Visuals’ suksesshistorie. Med en avansert sensor som kan oppdage olje i vann i sanntid, har selskapet satt en ny standard i kampen mot forurensning. Men for å beholde sin unike posisjon i markedet, har de satset tungt på å beskytte teknologien sin internasjonalt.

Publisert 13. februar 2025

Les mer om Cartesian bruker rettigheter for å få forsprang på konkurrentene
Datagenerert 3D-modell av en termisk energilagringsboks utviklet av Cartesian.
  • Kundehistorier
  • Patent
  • Varemerke

Cartesian bruker rettigheter for å få forsprang på konkurrentene

Cartesian AS tilbyr modulære og kostnadseffektive energilagringssystemer for store oppvarmings- og kjølesystemer. For å sikre det unike med deres innovasjon, har de patentert løsningene og registrert varemerket internasjonalt.

Publisert 15. november 2024

Ansatte snakker sammen i et møterom i Patentstyrets lokaler.

Hvordan får jeg varemerkebeskyttelse?

For å registrere et varemerke må du sende inn en søknad til Patentstyret. Før du søker, er det flere ting du bør tenke gjennom: 

  • Merket ditt må ha særpreg, det kan ikke bare beskrive produktet.
  • Merket ditt må ikke kunne forveksles med andres varemerker.
  • Varemerket ditt må ikke være villedende.
  • Varemerket ditt må ikke inneholde en annens navn eller bilde.
Forbered søknaden

Sjekk hva du bør beskytte

Er du usikker på om det er varemerke, design eller patent du skal registrere? Ta testen og se hvilke verdier det er viktig for bedriften din å beskytte.

Ta testen

Ofte stilte spørsmål om varemerker

A trademark is an important identifier for businesses and their goods or services. When you register your trademark, you ensure that you get exclusive rights to use it for the goods and services you sell.

In our trademark register, you can search for all trademarks registered in Norway.

Search the Norwegian trademark register

Search international trademark databases

Trademarks are the distinguishing features of your goods or services, and you register them with the Norwegian Industrial Property Office. A company name is the name of your company that you register with the Brønnøysund Register Centre.

Namesearch is a search service where you can check whether domain names, company names and trademarks are available - all three in one search.

Check if the name is available

Ofte stilte spørsmål om varemerkesøknaden

You pay an application fee for us to process your application. A trademark application costs from NOK 3,800.

The registration lasts for 10 years from the date of application. You can renew your registration every 10 years an unlimited number of times. The renewal fee starts at NOK 3,400.

See the full price list

Choose the right goods and services for your trademark

When you apply to register a trademark, you must state which goods and services (products) you intend the trademark to be used for. All goods and services are divided into a system consisting of 45 different classes.

Read more about goods and services

You can expect a response within 3 weeks if you pay upon submission of the application and use pre-approved product names (terms) from the product selector.

Processing of audio, motion, multimedia and hologram marks may take longer.

If the application is not paid upon submission, or you have not selected a pre-approved term, you can expect a response within 4 months after we have received payment.

See the application process step by step

Your Norwegian trademark application is only valid in Norway. If you want protection in multiple countries, there are different ways to proceed.

Read more about international trademark registration

Ofte stilte spørsmål om registrerte varemerker

Yes. A trademark registration is valid for 10 years. After that, you must renew it.

Read more about payment and trademark renewal

Yes, you can make some changes to your trademark, as long as it doesn't affect the overall impression.

Read more about changing the brand

Yes. You must monitor your trademark yourself.

Through our trademark register, you can set up alerts on a case, and you can save searches that keep up with what competitors are doing.

How to set up notifications?

1. Start with a search in the search service
2. From the hit list, you have the option to set up an alert by clicking "Save Search" (this will set up an alert for the entire search) or check one or more specific cases and click "Follow Case".

Trenger du hjelp? Få gratis veiledning!

Få oversikt over muligheter som finnes for deg, og hvordan du eventuelt bør gå frem for å søke. Patentstyrets fageksperter har lang erfaring og vet hva det er lurt å tenke på.

Patentstyrets ansatte diskuterer en sak de har oppe på en laptop.

Har du lagt en plan for verdiene dine?

Visste du at så mye som 90 % av verdiene i innovative selskaper kan være immaterielle? Det er derfor viktig at disse verdiene blir riktig forvaltet. En gjennomtenkt strategi er like viktig for kommersiell suksess som finansiering, markedsføring og salg.

Slik fungerer en IP-strategi

Les artikler om varemerke

Les mer om Hva er forskjellen mellom domenenavn, foretaksnavn og varemerke?
ToBølger-LysSvalgrønn-Mosegrønn
  • Fagartikler
  • Varemerke

Hva er forskjellen mellom domenenavn, foretaksnavn og varemerke?

Det er viktig å forstå de ulike elementene som bidrar til en bedrifts identitet. Domenenavn, foretaksnavn og varemerke er tre sentrale komponenter. De har ulik funksjon og ulik juridisk beskyttelse. La oss se nærmere på hva som skiller dem.

Publisert 03. desember 2024

Les mer om Hva er et godt firmanavn?
Mange reklameskilt med logoer i et gatemiljø med skyskrapere.
  • Fagartikler
  • Varemerke

Hva er et godt firmanavn?

Valg av firmanavn er en av de viktigste avgjørelsene en bedriftseier tar. Navnet er det første inntrykket mange får av virksomheten, og det kan være med på å forme kundens oppfatning av hva selskapet står for. Et godt firmanavn kan skille en bedrift fra konkurrentene, tiltrekke seg kunder og legge grunnlaget for merkevarebygging. Men hva kjennetegner egentlig et godt firmanavn?

Publisert 25. oktober 2024