Lær om varemerke
Finn ut om varemerke er det rette for deg.
Har du et unikt navn eller en logo som er viktig for bedriften din og det du skal selge? Da er det smart å søke om varemerkebeskyttelse. Med et registrert varemerke har du enerett til bruk av kjennetegnet ditt i hele Norge.
Finn ut om varemerke er det rette for deg.
Få oversikt over hva du må ha klart før du søker.
Finn ut hvordan du fornyer, endrer og forvalter rettigheten din.
Et varemerke kan bestå av ord, bokstaver, tall, symboler eller en kombinasjon av disse, og brukes på produkter, emballasje og i markedsføring for å skille bedriftens varer eller tjenester fra andres.
Et registrert varemerke gir deg en dokumentert enerett, og hjelper deg å beskytte merket mot kopiering og etterligninger.
Jakob Haugan, juridisk rådgiver i Patentstyret, om: Hva er et varemerke, hvilke ulike varemerker finnes og hvilke krav gjelder for å få det registrert? [varighet 2.40]
Innovasjon, beskyttelse og strategisk vekst – dette er kjernen i Ocean Visuals’ suksesshistorie. Med en avansert sensor som kan oppdage olje i vann i sanntid, har selskapet satt en ny standard i kampen mot forurensning. Men for å beholde sin unike posisjon i markedet, har de satset tungt på å beskytte teknologien sin internasjonalt.
Publisert 13. februar 2025
Cartesian AS tilbyr modulære og kostnadseffektive energilagringssystemer for store oppvarmings- og kjølesystemer. For å sikre det unike med deres innovasjon, har de patentert løsningene og registrert varemerket internasjonalt.
Publisert 15. november 2024
Novatech utvikler KI-basert programvare. Rettigheter bidrar til å etablere omdømme og en god markedsposisjon.
Publisert 25. september 2024
For å registrere et varemerke må du sende inn en søknad til Patentstyret. Før du søker, er det flere ting du bør tenke gjennom:
Er du usikker på om det er varemerke, design eller patent du skal registrere? Ta testen og se hvilke verdier det er viktig for bedriften din å beskytte.
Ta testenA trademark is an important identifier for businesses and their goods or services. When you register your trademark, you ensure that you get exclusive rights to use it for the goods and services you sell.
In our trademark register, you can search for all trademarks registered in Norway.
You pay an application fee for us to process your application. A trademark application costs from NOK 3,800.
The registration lasts for 10 years from the date of application. You can renew your registration every 10 years an unlimited number of times. The renewal fee starts at NOK 3,400.
When you apply to register a trademark, you must state which goods and services (products) you intend the trademark to be used for. All goods and services are divided into a system consisting of 45 different classes.
You can expect a response within 3 weeks if you pay upon submission of the application and use pre-approved product names (terms) from the product selector.
Processing of audio, motion, multimedia and hologram marks may take longer.
If the application is not paid upon submission, or you have not selected a pre-approved term, you can expect a response within 4 months after we have received payment.
Your Norwegian trademark application is only valid in Norway. If you want protection in multiple countries, there are different ways to proceed.
Yes. A trademark registration is valid for 10 years. After that, you must renew it.
Yes, you can make some changes to your trademark, as long as it doesn't affect the overall impression.
Yes. You must monitor your trademark yourself.
Through our trademark register, you can set up alerts on a case, and you can save searches that keep up with what competitors are doing.
1. Start with a search in the search service
2. From the hit list, you have the option to set up an alert by clicking "Save Search" (this will set up an alert for the entire search) or check one or more specific cases and click "Follow Case".
Finn ut om varemerke er det rette for deg.
Få oversikt over hva du må ha klart før du søker.
Finn ut hvordan du fornyer, endrer og forvalter rettigheten din.
Få oversikt over muligheter som finnes for deg, og hvordan du eventuelt bør gå frem for å søke. Patentstyrets fageksperter har lang erfaring og vet hva det er lurt å tenke på.
Visste du at så mye som 90 % av verdiene i innovative selskaper kan være immaterielle? Det er derfor viktig at disse verdiene blir riktig forvaltet. En gjennomtenkt strategi er like viktig for kommersiell suksess som finansiering, markedsføring og salg.
Slik fungerer en IP-strategiDet er viktig å forstå de ulike elementene som bidrar til en bedrifts identitet. Domenenavn, foretaksnavn og varemerke er tre sentrale komponenter. De har ulik funksjon og ulik juridisk beskyttelse. La oss se nærmere på hva som skiller dem.
Publisert 03. desember 2024
Det å få registrert et varemerke er et viktig skritt på reisen for mange gründere og bedrifter. Man får håndfast bevis på at en del av bedriftens identitet er beskyttet etter loven. Men hva innebærer egentlig denne rettigheten?
Publisert 19. november 2024
Valg av firmanavn er en av de viktigste avgjørelsene en bedriftseier tar. Navnet er det første inntrykket mange får av virksomheten, og det kan være med på å forme kundens oppfatning av hva selskapet står for. Et godt firmanavn kan skille en bedrift fra konkurrentene, tiltrekke seg kunder og legge grunnlaget for merkevarebygging. Men hva kjennetegner egentlig et godt firmanavn?
Publisert 25. oktober 2024